Offentlig transport kræver kvalitet – ikke gratis løsninger til alle

4. november 2025 – Skrevet af Morten Skovlund

Offentlig transport kræver kvalitet – ikke gratis løsninger til alle

Debatten om gratis busser dukker jævnligt op. Det lyder umiddelbart sympatisk – men det er en forenklet løsning på et komplekst problem.

Jeg mener ikke, at busser skal være gratis for alle. Det sender et forkert signal, for det er ikke gratis at transportere sig i en stor kommune som Vejle. Der skal findes midler, køres kilometer og sikres dækning – og alt det koster.

Men jeg mener, at busserne skal være billigere og bedre. Og for nogle grupper – eksempelvis børn, unge og ældre – kan gratis transport give mening, hvis det samtidig løfter sammenhængen i hele kommunen.

En skæv fordeling

Vi har selv valgt at samle langt størstedelen af vores offentlige administration, ungdomsuddannelser og FGU-skoler i Vejle. Det giver mening – men det betyder også, at unge fra oplandet automatisk betaler mere for at komme i skole. Det er et paradoks, hvis vi samtidig siger, at vi vil styrke bosætningen i hele kommunen.

En fast lav billetpris – for eksempel 15 kroner for alle unge under 26 år, uanset hvor de bor – vil være et enkelt og retfærdigt greb, der kan understøtte både uddannelse, mobilitet og bosætning i de mindre byer.

Billigere billetter hjælper kun, hvis bussen faktisk kører

På vælgermøder i Egtved, Give og Gadbjerg hører jeg det samme: Man kan ikke regne med bussen længere. For mange er det ikke prisen, der er problemet – men manglen på afgange. Når man kun kan komme hjem klokken 17 eller 20, så vælger man bilen, uanset prisen.

Derfor skal vi udvide rutenettet, så flere områder bliver forbundet til bybusnettet. Et oplagt sted at starte er Bredsten, som med Vejles vækst ligger tættere på byen end nogensinde før.

Når vi investerer i at forbinde områder som Bredsten bedre med Vejle, skaber vi ikke bare en nemmere hverdag for de, der pendler. Vi giver samtidig de lokale skoler, dagtilbud og erhvervsliv bedre forudsætninger for at trives. For når transporten hænger sammen, bliver det lettere for familier at bosætte sig uden for byen – og stadig have adgang til arbejde, uddannelse og fritidstilbud.

Trafik og bosætning hænger sammen

God kollektiv trafik er ikke kun et spørgsmål om komfort – det er en vigtig del af bosætningsstrategien. Hvis man ikke kan komme frem og tilbage til arbejde, ungdomsuddannelse eller fritidsaktiviteter uden at have to biler i husstanden, så vælger mange at flytte tættere på byen. Og så mister vi liv i de mindre samfund – både på skolerne, i daginstitutionerne og hos den lokale købmand.

Når bussen kører – og kører ofte nok – giver det tryghed til forældre, frihed til unge og stabilitet til lokale arbejdspladser. En pålidelig busforbindelse kan i praksis være forskellen på et levende lokalsamfund og et soveområde.

NaboGo er ikke løsningen

Der er politikere, som peger på samkørselstjenester som NaboGo som svaret på den offentlige transport. Men det mener jeg personligt er en farlig vej at gå. For når passagererne flyttes over i private biler, ser det på papiret ud som om, der ikke længere er behov for busruter – og så skærer vi i dem. Men når den lokale chauffør flytter eller ikke længere har bil, så står lokalsamfundet uden transportmuligheder.

NaboGo og lignende kan være et fint supplement, men aldrig en erstatning for kollektiv trafik. For offentlig transport er ikke bare logistik – det er livsnerve for lokalsamfundene.

Vi skal investere i sammenhæng

Vi får ikke flere passagerer ved at gøre noget gratis for alle, som ingen kan bruge. Vi får dem ved at gøre kvaliteten og sammenhængen bedre.

  • Lavere billetpriser for unge og studerende
  • Bedre dækning i oplandet
  • Fleksible, lokale ruter, der hænger sammen med bybusserne

Det er sådan, vi skaber reel mobilitet – og styrker både uddannelse, fællesskab og bosætning i hele kommunen.

For Vejle Kommune kan mere – og det gælder også, når det handler om at binde byen og oplandet bedre sammen.

Next
Next

Fra bøder til bonus – og forskellen på ord og handling